Waarom het zo moeilijk is om van je tabaksverslaving af te komen

Het is algemeen bekend dat het niet gemakkelijk is om van een tabaksverslaving af te komen. Je weet dat roken slecht is, je hebt een slecht gevoel gekregen over het roken en je hebt genoeg motivatie om ermee te stoppen. Toch gaat het stoppen met roken niet gemakkelijk. Waarom is het zo lastig om te stoppen met een verslaving zoals roken?

Lichamelijke en psychische afhankelijkheid

Sigaretten bevatten de verslavende stof nicotine. Deze stof zorgt ervoor dat er binnen korte tijd dopamine vrijkomt, waardoor je je fijn voelt. Je lichaam raakt hier aan gewend en heeft op een gegeven moment nicotine nodig om te zorgen dat je je normaal voelt. Als je geen nicotine binnenkrijgt, dan krijg je last van ontwenningsverschijnselen. Je bent lichamelijk verslaafd aan nicotine.

Daarnaast is roken ook psychisch verslavend. Het is een gewoonte om steeds een sigaret op te steken, vaak op specifieke momenten op de dag zoals na het eten, in de pauze of tijdens stressmomenten. De routine van het roken is moeilijk te doorbreken omdat de handelingen automatisch gaan. Het vereist veel aandacht en doorzettingsvermogen om een gewoonte te veranderen. Vooral als de gewoonte ook een sociale gewoonte is, omdat je het roken altijd samen doet met bijvoorbeeld vrienden of collega’s.

Te simpel beeld van tabaksverslaving

Het beeld dat niet-rokers hebben van mensen met een verslaving is vaak verre van correct. Zij kunnen zich vaak geen goede voorstelling maken van wat een tabaksverslaving eigenlijk is. Zo hebben zij soms geen idee wat de invloed is van verslavende stoffen zoals nicotine. Daarnaast is er soms sprake van een simpel beeld van een verslaving. Mensen die verslaafd zijn zouden niet genoeg wilskracht hebben om te stoppen. Zo simpel is het echter niet: alleen de wens om te stoppen is niet altijd voldoende om dit ook echt te doen en vol te houden.

Hoewel wilskracht en motivatie erg belangrijk zijn om van een tabaksverslaving af te komen, blijft het stoppen met roken lastig, ook wanneer je heel graag wil stoppen en gemotiveerd bent. Zoals genoemd is nicotine een erg verslavend stofje. Fysieke en psychische afhankelijkheid van nicotine speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van tabaksverslaving

Hoe kom je van een tabaksverslaving af?

Maar hoe kom je dan wél af van die verslaving? Hoe zorg je ervoor dat je voorgoed rookvrij bent? In de eerste plaats is het verstandig om niet te licht te denken over het stoppen met roken. Het roken is een verslaving geworden en er vanaf komen zal daarom niet altijd gemakkelijk gaan. Daarnaast is het roken een gewoonte en zit het in je routine. Om deze definitief te veranderen zal er tijd, motivatie en energie nodig zijn.

Voorafgaand aan je stoppoging kun je de ‘alsof’-oefening uitvoeren. Bedenk hoe het is om van het roken af te zijn. Je zult niet meer hevig verlangen naar een sigaret, je conditie en huid zullen verbeteren, je zult frisser ruiken… Door de gevolgen van je verandering in te beelden, weet je waar je naartoe wilt met je doel.

Eerlijkheid duurt het langst

Wees eerlijk tegen jezelf. Rook je alleen omdat het gewoonte is, of ook omdat je het lekker vindt? Helpt het je de emoties de baas te zijn? Zoek andere manieren om deze behoeftes te vervullen. Als je bang bent om niet meer geaccepteerd te worden door je omgeving wanneer je stopt, vraag jezelf dan kritisch af of dit juist is. Als ze jou alleen accepteren omdat je rookt, is dat waarschijnlijk niet het soort acceptatie dat je nodig hebt.

Hoe wil jij met de lichamelijke afhankelijkheid omgaan die je hebt voor nicotine? Goede hulpmiddelen en stopmethodes zijn beschikbaar die je kunnen helpen bij het stoppen. In de meeste gevallen kan er een volledige vergoeding plaatsvinden voor reguliere stoppen-met-rokenprogramma’s door de zorgverzekeraar, zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico.

Hulp nodig bij het stoppen met roken?

Roken is een complexe verslaving. Het is een combinatie van een psychische en een lichamelijke verslaving. Om van het roken af te komen is er een goed plan nodig, waarbij je goed nadenkt hoe je van je verslaving af gaat komen.

Dit is niet gemakkelijk, maar je staat er niet alleen voor! Wij kunnen je helpen met het opstellen van een persoonlijk stopplan. Daarnaast kunnen wij je informeren en adviseren over hulpmiddelen, stopmethodes en welke methodes volledig vergoed worden door de zorgverzekeraar (zonder dat dit ten koste gaan van het eigen risico). Wil jij ook de stap zetten naar een rookvrij leven? Schrijf je dan in voor een eenmalig terugbelverzoek.

Help mij met telefonisch stopadvies