Voorbereiden op stoppen met roken

Stoptober komt er aan, dat betekent dat veel mensen de uitdaging aan gaan om 28 dagen niet te roken. Een goede voorbereiding op jouw stoppoging kan het verschil maken tussen succes en terugval. Wanneer je voorbereid stopt met roken, weet je waar je tegenaan kunt lopen en wat te doen op moeilijke momenten. In dit artikel lees je hoe jij je het beste kunt voorbereiden.

Stappen om je voor te bereiden

1. Leg een stopdatum vast

Kies een dag uit waarop je wilt stoppen. Zorg dat deze datum niet te ver weg is, maar geef jezelf genoeg tijd om je voor te bereiden. Noteer deze datum op een zichtbare plek, zodat je er elke dag aan herinnerd wordt.

2. Begrijp je rookgewoonten

Houd een rookdagboek bij zodat je weet wanneer je behoefte hebt om te roken. Noteer niet alleen wanneer, maar ook waarom je rookt. Dit helpt je om je moeilijke momenten te identificeren en te begrijpen welke situaties er het meest voor zorgen dat je wilt roken.

3. Maak een persoonlijk plan

Ontwikkel een stopplan dat bij jou past. Denk in dit plan na over bijvoorbeeld:

• Afleidende activiteiten: Zoek naar gezonde alternatieven voor roken, zoals wandelen of een hobby oppakken.
  • Wie jou gaat helpen: Verzamel een groep vrienden, familie of collega’s die je kunnen ondersteunen. Overweeg ook professionele hulp, zoals een coach of therapeut.
  • Stopmethodes: Ontdek de mogelijke stopmethodes en bepaal welke het beste bij jou past. Bel met een van onze stopadviseurs om alles te weten te komen over stopmethodes en vergoedingen.
  • Hulpmiddelen: Overweeg nicotinepleisters, kauwgom of andere nicotinevervangers te gebruiken om de drang naar nicotine te verminderen. Of kijk naar andere mogelijke hulpmiddelen zoals apps, zelfhulpboeken of medicatie.

Wanneer je kiest voor coaching als stopmethode, hoef je dit stopplan niet alleen te maken. Samen met een coach kijk je naar de juiste aanpak voor jou tijdens het stoppen en de eventuele hulpmiddelen die bij je passen.

4. Gebruik de stopwijzer

Onze StopWijzer kan je helpen bij het voorbereiden op het stoppen met roken. In de Stopwijzer vind je alle nodige informatie over roken en stoppen. Zo krijg je inzicht in jouw rookgedrag en ontdek je effectieve strategieën om te stoppen.

5. Bereid je voor op moeilijke momenten

Denk na over situaties die moeilijk kunnen zijn en plan hoe je hiermee omgaat. Weet wanneer je behoefte hebt aan een sigaret en maak een lijstje met afleidende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan tanden poetsen, douchen, iemand bellen of een kopje thee drinken.

6. Ruim je omgeving op

Maak je huis, auto en werkplek rookvrij. Gooi sigaretten, asbakken en aanstekers weg en maak alles schoon. Een frisse omgeving kan helpen bij een frisse start!

Conclusie

Een goede voorbereiding is belangrijk als je succesvol wilt stoppen met roken. Wanneer je weet hoe je wilt stoppen, wat er kan gebeuren en hoe je moeilijke momenten gaat aanpakken, sta je sterker in je schoenen tijdens het stoppen.

Met de hulp van Stichting Stop Bewust sta je er niet alleen voor. Onze website staat vol informatie over roken en stoppen en onze stopadviseurs beantwoorden graag al jouw vragen tijdens een kosteloos en vrijblijvend stopadviesgesprek.