Wat zijn de beste stoppen met roken tips?

De goedbedoelde adviezen vliegen je om de oren, maar wat zijn nou de beste stoppen met roken tips? Waarmee maak je jouw stoppoging succesvol? We hebben tien tips voor je verzameld.

Wat is de beste stoppen met roken tip?

Het is lastig om te bepalen wat de beste tip is, omdat het stopproces voor iedereen anders is. Onze website staat vol met informatie en tips. Hieruit hebben we de 10 meest gebruikte tips verzameld, die voor veel stoppers makkelijk toe te passen zijn. Deze tips kunnen bijdragen aan verschillende fases van jouw succesvolle stoppoging.

De 10 beste stoppen met roken tips op een rij

1. Schrijf jouw redenen op
  2. Bereid je goed voor
  3. Plan een stopdatum
  4. Vertel je omgeving dat je gaat stoppen
  5. Ga in gesprek met de stopadviseur
  6. Leer gezonde gewoontes aan
  7. Leer omgaan met moeilijke momenten
  8. Beloon jezelf
  9. Geef niet op na een terugval
  10. Maak gebruik van hulp

De beste manier om te stoppen met roken

Hoe stop je succesvol? Met deze 10 tips heb je meer kans op een succesvolle stoppoging.

Stoptip 1: Schrijf jouw redenen op

Waarom wil je graag stoppen met roken? Voor jouw (klein)kinderen, om je gezondheid te verbeteren of omdat je klaar bent met de slechte gewoonte? Schrijf deze redenen op, in je telefoon of op een papiertje die je op een zichtbare plek kan hangen. Zo blijf je gemotiveerd en weet je waarvoor je het doet.

Stoptip 2: Bereid je goed voor

Veel stoppers vallen na een paar dagen terug in hun oude gewoontes. Een goede voorbereiding kan dit gedeeltelijk voorkomen. Wanneer je weet waar je aan toe bent, is stoppen minder lastig. Zo kan een plan van aanpak enorm helpen.

Stoptip 3: Plan een stopdatum

De stopdatum vaststellen is de eerste stap naar rookvrij. Plan deze dag niet te ver vooruit, maar ook niet te dichtbij. Zo blijf je het stoppen niet onnodig uitstellen. Zo kan je naar deze datum toeleven en heb je genoeg tijd voor een voorbereiding.

Stoptip 4: Vertel je omgeving dat je gaat stoppen

Je omgeving kan je steunen tijdens het stopproces. Wanneer je vrienden, collega’s of familieleden hebt die roken, is het verstandig om hen te vertellen dat je gaat stoppen. Vertel het ook aan jouw niet-rokende omgeving. Zo kunnen zij hier rekening mee houden.

Stoptip 5: Ga in gesprek met de stopadviseur

De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust kunnen je adviseren over het stoppen met roken. Ze kunnen je onder andere informeren over hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen. Zo heb je genoeg kennis om van jouw stoppoging een succes te maken! Schrijf je hier kosteloos in.

Stoptip 6: Leer gezonde gewoontes aan

Sommige stoppers krijgen last van gewichtstoename wanneer zij stoppen met roken. Een groot gedeelte hiervan valt te voorkomen door een gezond eetpatroon en veel beweging. Hiermee verbeter je gelijk je conditie!

Stoptip 7: Leer omgaan met moeilijke momenten

Stoppen met roken kan soms lastig zijn. Hevige trek naar een sigaret, een oude situatie waarin je vroeger rookte of een moment van stress: soms is het even extra moeilijk om niet te roken. Realiseer je dat dit moment binnen een paar minuten weer voorbij gaat. Afleiding kan helpen om het moment te vergeten, zoals het doen van een ademhalingsoefening, een stukje wandelen of een vriend(in) bellen.

Stoptip 8: Beloon jezelf

Je bespaart veel geld wanneer je stopt met roken. Daarnaast is stoppen niet gemakkelijk en is het dus een hele prestatie wanneer dit lukt. Beloon jezelf dan ook! Iets lekkers halen bij de bakker, iets leuks doen met vrienden of een mooi cadeau voor jezelf kopen: doe iets wat je blij maakt!

Stoptip 9: Geef niet op na een terugval

Het kan zijn dat je door vermoeidheid, spanning of heftige emoties toch naar een sigaret grijpt tijdens je stoppoging. Jammer, maar ga door waar je gebleven was! Probeer situaties te herkennen waarin je gevoeliger bent voor een terugval. Probeer er dus van te leren en ga met deze positieve insteek door met het stoppen.

Stoptip 10: Maak gebruik van hulp

Cold turkey stoppen is mogelijk, maar in de meeste gevallen minder succesvol dan stoppen met hulp. Een bijkomend voordeel is dat wetenschappelijk bewezen stopmethodes en hulpmiddelen zoals coaching, nicotinevervangers en medicijnen ook vergoed kunnen worden door de zorgverzekeraar!

Elke verslaving is anders

Mensen roken vanuit een vrije keuze, een verlies van zelfcontrole, om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan of vanuit een aangeleerde gewoonte. Een verslaving is voor veel rokers een combinatie van meerdere redenen. Elke roker is daarom anders! Wat voor jou werkt, is misschien geen goede methode voor een andere stopper.

Persoonlijk stopadvies voor iedereen

Stichting Stop Bewust geeft informatie en advies over het stoppen met roken. De stopadviseurs kunnen samen met jou kijken naar jouw situatie. Welk hulpmiddel spreekt jou het meest aan? En welke stopmethodes hebben de beste resultaten? De telefonische stopadviseurs helpen met het vinden van antwoorden op jouw vragen. Ook voor advies over een vergoeding via de zorgverzekeraar kan je bij ons terecht. De beste tips en nieuwtjes delen we in onze maandelijkse nieuwsbrief, op Facebook en op Instagram.

Laat je kosteloos adviseren