Hoe gezonde voeding kan helpen tijdens het stoppen met roken

Stoppen met roken is een geweldige beslissing voor je gezondheid, maar het kan een uitdaging zijn. Goede voeding zorgt ervoor dat je beter in je vel zit en dat je gewichtstoename door het stoppen met roken zo veel mogelijk voorkomt. Kiezen voor de juiste etenswaren kan er zelfs voor zorgen dat je minder last hebt van cravings. Hier lees je hoe een gezond eetpatroon je kan helpen tijdens het stoppen.

Voeding en herstel na het stoppen

Wanneer je stopt met roken, begint je lichaam direct met herstellen. Dit proces kost veel energie en goede voeding kan helpen om dit herstel te ondersteunen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamines, vezels en eiwitten helpen je lichaam sneller te herstellen van de schade die roken heeft aangericht.

Voedingsmiddelen die je kunnen helpen

1. Voorkom honger
    Zorg dat je door de dag regelmatig eet en jezelf niet uithongert. Hierdoor kun je juist te veel gaan eten of stiekem veel snacken. Zorg voor 6-8 vaste eetmomenten op een dag waarbij je aandachtig eet en voor gezonde opties kiest. Eet genoeg vezels en eiwitten om langer vol te blijven.
  2. Vermijd koffie
    Koffie zal er niet voor zorgen dat je aankomt. Het kan er echter wel voor zorgen dat je meer zin krijgt in een sigaret. Veel rokers roken een sigaret met hun koffie. Hierdoor zul je aan die sigaret moeten denken wanneer je koffie drinkt. Het is dus een slim idee om koffie zo veel mogelijk te vermijden, vooral ‘s ochtends.
  3. Vezelrijke voeding
    Veel mensen grijpen naar snacks tijdens het stoppen met roken. Kies voor vezelrijke voeding, zoals groenten, fruit en volkorenproducten. Zoals eerder benoemd zorgen deze ervoor dat je je langer voldaan voelt en geven je ook nog eens meer energie.
  4. Voldoende water drinken
    Hydratatie is cruciaal tijdens het stoppen met roken. Water helpt je lichaam om gifstoffen, zoals nicotine, sneller uit je systeem te spoelen. Probeer minstens 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken.
  5. Eet volgens de schijf van vijf
    Wanneer je volgens de schijf van vijf eet, zul je een gevarieerd dieet hebben. Dit zorgt ervoor dat je je goed voelt en je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft.

Wil je meer weten over hoe je kunt stoppen met roken en wat je nog meer kunt doen om het stoppen makkelijker te maken? De stopadviseurs van Stichting Stop Bewust staan voor je klaar. Neem contact met ons op voor gratis advies en ondersteuning!