Roken en slapen: hoe gaat dit nadat je bent gestopt met roken?

Nicotine heeft invloed op de nachtrust en het slaappatroon. Uit onderzoek blijkt namelijk dat rokers vaak minder goed zijn uitgerust na de nachtrust dan niet-rokers. Nicotine zorgt er namelijk voor dat je je energieker voelt, waardoor veel mensen die roken ook minder diep slapen. Slaap is wel erg belangrijk als je je goed en energiek wilt voelen; het helpt je lichaam en geest herstellen.

Het belang van goede nachtrust

Slaap heeft een positief effect op het geheugen, leren en de gezondheid. Kom je ernstig slaap tekort? Dan kan je duizelig, trillerig en geïrriteerd worden en zelfs hallucinaties krijgen. Ons brein heeft slaap nodig om de dag te verwerken. Daarnaast is slapen energiebesparend. De invloed die nicotine heeft op de nachtrust is een goede reden om te stoppen met roken. Het is alleen jammer dat stoppen met roken de slaap niet altijd meteen verbetert. Stoppen met roken kan zelfs tijdelijk meer slaapproblemen opleveren.

Slapen, hoe gaat dat als je stopt met roken?

Slapeloosheid of juist heel veel slapen: je kan van beiden last krijgen als je stopt met roken. Deze slaapproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben:

1. Na het stoppen met roken is het lichaam van slag en moet het een nieuw evenwicht vinden. hierdoor kan je slaappatroon veranderen.
  2. Het ontwennen van de nicotine kan ervoor zorgen dat je onrustig wordt. Dit maakt het moeilijk in slaap te vallen. Daarbij kan ontwenning ook in de slaap onrust veroorzaken, waardoor je weer wakker kan worden.
  3. Om niet aan het roken te denken krijg om maar bezig te blijven, hierdoor komt je lichaam niet goed tot rust gedurende de dag. Rustmomenten die je eerder had tijdens het roken zijn er nu niet meer. Hierdoor kun je nog te druk zijn wanneer je gaat slapen waardoor je moeilijk in slaap komt.
  4. Wanneer je slecht slaapt kan het zo zijn dat je stress krijgt over het slaaptekort. Die stress kan er vervolgens dan weer voor zorgen dat je niet kan slapen. Als je jezelf probeert te dwingen om in slaap te vallen, kan dat juist het tegenovergestelde effect hebben.
  5. Stoppen met roken kan veel energie kosten. Het kan je weerstand verlagen en je kunt uitgeput raken. Bij sommige mensen resulteert dat in veel slapen of zelfs overdag in slaap vallen.

Slecht slapen maakt het stoppen met roken moeilijker…

De volgende tips kunnen wellicht helpen om beter te slapen:

• Lees een boek of doe iets anders rustgevends voordat je gaat slapen om te ontspannen.
  • Vind een alternatief voor het roken als moment van rust.
  • Span je niet teveel in voordat je gaat slapen.
  • Douche niet te warm en neem geen heet bad voordat je naar bed gaat.
  • Drink ‘s avonds geen cafeïne houdende dranken meer.
  • Kijk twee uur voor het slapen gaan niet meer naar een computer of telefoonscherm (het licht activeert de hersenen en stelt slaap uit).
  • Houd een vast slaapritme aan.
  • Creëer een fijne slaapomgeving: een goed matras, goede ventilatie en niet te warme of te koude temperaturen.
  • Daag slaap-verhinderende gedachten uit:
    • Check de feiten (Bijvoorbeeld: als je tegen jezelf zegt dat je altijd slecht slaapt, of dat je nu al weet dat je niet kan slapen, is dat waar?)
    • Helpen deze gedachten het mij? (Bijvoorbeeld: helpt het mij om tegen mezelf te zeggen dat ik altijd slecht slaap?)
    • Hoe erg is het als ik een keer slecht slaap? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
  • Zie alcohol niet als een middel om beter te slapen. Hiervan raak je uitgedroogd waardoor je slechter slaapt en je lichaam niet kan herstellen.
  • Besef dat het slechter slapen bij het stoppen met roken hoort en normaal gesproken na twee á drie weken verdwijnt.

Natuurlijk zijn slaapproblemen niet de enige gevolgen van roken en stoppen. Lees bijvoorbeeld meer over wat er gebeurt als je stopt of wat roken nog meer met je gezondheid doet. Stichting Stop Bewust is hét platform met informatie als je wilt stoppen met roken. Is het te veel leeswerk of kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden? Vul dit contactformulier en we bellen je zo snel mogelijk terug voor een persoonlijk stopadviesgesprek.