Corona en roken: stoppen en gestopt blijven

Door het coronavirus en de bijhorende maatregelen ervaren meer mensen stress en angst. Voor veel stoppers is het door corona lastiger om het stoppen vol te houden of om een stoppoging te doen. Toch geeft 1 van de 3 rokers aan te willen stoppen met roken door de coronapandemie. In deze blog geven we je tips en informatie over stoppen met roken en het coronavirus.

Schone en gezonde longen zijn altijd belangrijk, maar juist nu!

Al eerder schreven we een blog over corona en roken. Er gingen verschillende berichten rond. We hebben verschillende bronnen bekeken en wetenschappelijke onderzoeken gelezen. Daaruit blijkt dat rokers kwetsbaarder zijn voor COVID-19. Daarnaast hebben rokers meer risico op complicaties en een erger verloop van het coronavirus. Dit komt omdat rokers een slechtere longfunctie hebben. Daarnaast hebben zij meer kans op besmetting, door de hand-mondbeweging van het roken. Bovendien hebben rokers een minder goed immuunsysteem.

Juist nu is stoppen met roken dus belangrijk. Niet alleen om jouw longen gezonder te maken, maar ook om fitter te worden. Stoppen met roken verbetert je conditie, de bloedcirculatie en je reuk en smaak. De effecten zijn al snel voelbaar! Het is nooit te laat om te stoppen.

Bekijk onze blog over onderzoek naar roken en het coronavirus
Lees meer over de effecten van stoppen voor jouw lichaam

Stress en volhouden van stoppen met roken

Het is begrijpelijk dat het coronavirus stress en spanning veroorzaakt. Voorheen greep je misschien bij stress naar een sigaret. Probeer dit nu niet te doen. Kijk of je op een andere manier met de spanning om kan gaan. Een stukje wandelen, een vriend(in) bellen, een kop thee drinken, iets leuks doen binnenshuis, zoals een spelletje of een film kijken. Creëer een rustig moment voor jezelf en zoek wat afleiding, zodat je niet aan het roken denkt.

Meer informatie over volhouden en stress.
Bekijk de tips voor het omgaan met moeilijke momenten.

Hoe kan Stichting Stop Bewust helpen bij het stoppen?

Wanneer je behoefte hebt aan informatie, advies of hulp kan je bij ons terecht. Onze stopadviseurs informeren je graag over de mogelijkheden voor hulp en vergoeding en kunnen samen met jou een stopplan opstellen. Ook wanneer je het lastig vindt om het stoppen vol te houden kan je bij hen terecht.

Ontvang info en stopadvies

Extra tips voor stoppen met roken tijdens de coronapandemie

• Bereid je stoppoging goed voor. Hierdoor heb je meer kans op succes. Plan een stopdatum, denk goed na over jouw rookgedrag en vertel jouw dierbaren dat je gaat stoppen.
  • Beweeg! Probeer niet de hele dag binnen te zitten, maar af en toe (op afstand) te wandelen of hard te lopen.
  • Zoek steun van dierbaren. Bel iemand wanneer je het lastig hebt.
  • Maak gebruik van hulp. Telefonische coaching is mogelijk en daarnaast zijn er hulpmiddelen zoals nicotinevervangers en medicijnen, maar bijvoorbeeld ook apps.