Stoppen met roken en je humeur

Wanneer je eerder gestopt bent met roken heb je misschien gemerkt dat dit invloed had op je humeur. Dit kan erg zwaar zijn voor jou en je omgeving en soms zelfs een reden vormen om weer te beginnen met roken. Dit is natuurlijk niet de oplossing! In deze blog bespreken we hoe je jouw humeur onder controle kan krijgen tijdens jouw stopproces en waarom (stoppen met) roken invloed heeft op jouw humeur.

Een slechter humeur door stoppen met roken?

Stoppers voelen zich in de eerste week vaker chagrijnig en gespannen. Ze voelen zich vermoeid en prikkelbaar. Dit komt omdat het lichaam moet wennen dat het geen nicotine meer binnenkrijgt. De stemmingswisselingen zijn dus onderdeel van de ontwenningsverschijnselen.

Het effect van nicotine?

Nicotine is een verslavende stof die je binnenkrijgt door te roken. Het werkt zowel stimulerend als kalmerend, maar dit is een tijdelijk effect. De ontwenningsverschijnselen die optreden wanneer je niet rookt zorgen voor een tegenovergesteld effect. Je hebt een nieuwe sigaret nodig om je weer goed te voelen.

Dit komt omdat nicotine de dopaminelevels vermindert. Deze stof zorgt voor een prettig gevoel. Rokers maken 15 tot 20 procent minder dopamine aan dan niet-rokers. Wanneer je een sigaret opsteekt, voel je je even prettig, maar na 20 minuten verdwijnt de nicotine uit je lichaam. Het dopaminelevel zakt en hierdoor voel je je juist gestrest of chagrijnig. Je krijgt hierdoor weer trek in een sigaret. Het is een cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Uiteindelijk zal je humeur verbeteren!

Wanneer je een tijdje gestopt bent zullen de ontwenningsverschijnselen verdwijnen. Je zal je juist steeds beter gaan voelen! Onderzoek toonde aan dan mensen met depressieve klachten zich na een paar weken gestopt te zijn beter voelden dan wanneer ze nog rookten. Na drie maanden zijn de dopaminelevels van ex-rokers net zo hoog als die van niet-rokers. Je lichaam herstelt zich snel!

Tips voor een beter humeur?

Je humeur zal dus vanzelf verbeteren. De stemmingswisselingen zullen voorbij gaan en je zal je minder prikkelbaar voelen. Ontwenningsverschijnselen zijn de eerste dagen namelijk het heftigst.

Maar gelukkig hoef je niet alleen maar af te wachten tot je humeur weer beter wordt. Er zijn ook dingen die je zelf kunt doen om je snel beter te voelen.

1. Sport!

Sport is een goede manier om dopamine aan te maken. Dit kan al door 20 minuten cardio te doen, bijvoorbeeld in de sportschool, of door te hardlopen of fietsen. Het kan lastig zijn om jezelf ertoe te zetten, maar je zal je snel beter voelen wanneer je gesport hebt!

2. Gebruik een hulpmiddel

Aangezien jouw humeur in de eerste weken wordt beïnvloed door het nicotinetekort, kan een hulpmiddel hiertegen helpen. Met sommige hulpmiddelen, zoals nicotinevervangers, kan je jouw inname van nicotine langzaam afbouwen. Hierdoor heb je minder last van ontwenningsverschijnselen.

3. Maak gebruik van (telefonische) coaching

Een coach helpt jou door het stopproces heen. Deze kan jou handvaten geven wanneer je het lastig hebt, bijvoorbeeld wanneer je een gespannen gevoel hebt. Begeleiding kan zowel in de vorm van persoonlijke coaching, telefonische coaching of groepsbegeleiding.

4. Stop samen

Samen stoppen met een vriend(in), familielid of collega maakt stoppen met roken succesvoller, leuker en vaak ook fijner. Je hebt iemand die je steunt en die hetzelfde meemaakt. Praten over jouw gevoel kan helpen.

5. Zoek afleiding

Probeer niet te veel bezig te zijn met je slechte humeur. Ga even wandelen, bel een vriend(in) of doe iets waar je blij van wordt. Zo zal je je snel weer goed voelen.

6. Denk aan jouw motivatie

Zorg dat je gemotiveerd blijft. Schrijf jouw redenen om te stoppen met roken op, bijvoorbeeld op je telefoon of op een plek waarin je er vaak aan herinnerd wordt. Zo kan je bij moeilijke momenten terugdenken aan waarom je graag wil stoppen. Blijf gemotiveerd!

7. Doe een ademhalingsoefening

Roken ging waarschijnlijk vaak samen met het gevoel van een rustmoment. Vervang daarom dit rookmoment. Een kleine wandeling of een ademhalingsoefening werkt ook kalmerend. Je pakt hierdoor toch een rustmomentje, zonder dat je een sigaret opsteekt.

INFORMATIE EN ADVIES BIJ HET STOPPEN MET ROKEN

Stoppen met roken is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat zijn goede stopmethodes? Welk hulpmiddel geeft de beste resultaten? En onder welke voorwaarden is een vergoeding via de zorgverzekeraar mogelijk? Stichting Stop Bewust informeert en adviseert jou graag. De telefonische stopadviseurs kijken samen met jou naar jouw beste aanpak en helpen je bij het opstellen van een stopplan. Vrijblijvend, kosteloos en eenmalig! Schrijf je in voor een terugbelverzoek. Wil je naast info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Meld je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Kosteloos telefonisch stopadvies ontvangen