Geld besparen stoppen met roken
gepubliceerd
26 juni, 2020
leestijd
2 minuten

Hoeveel geld bespaar je wanneer je stopt met roken?

Roken kost veel geld. Daarnaast worden sigarettenprijzen regelmatig verhoogd. Wanneer je stopt met roken, kan je veel geld besparen. Dit is voor veel stoppers een extra motivatiefactor om te beginnen met hun stoppoging. Hoeveel kun je besparen met het stoppen met roken? En hoeveel kost het om gebruik te maken van een hulpmiddel of stopmethode? In deze blog beantwoorden wij al vragen.

Sigaretten duurder in 2020

Met ingang van 1 april zijn de accijns op sigaretten verhoogd. De prijs van een pakje sigaretten is hierdoor met 1 euro gestegen. In januari steeg de prijs van een pakje sigaretten al met 14 cent en volgend jaar zullen de prijzen verder stijgen, als gevolg van afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord.

3000 euro per jaar besparen?!

Wanneer je een pakje per dag rookt van 8,20 euro, bespaar je elke week 57 euro. Dit is gemiddeld 250 euro per maand en bijna 3000 euro per jaar! Stoppen met roken kan jou naast vele gezondheidsvoordelen dus ook veel geld opleveren. Dit kun je besteden aan andere dingen, zoals een vakantie of vaker uit eten met vrienden of familie.

Bijhouden hoeveel je bespaart

Hoeveel je bespaart met het stoppen met roken, kan je gemakkelijk bijhouden. Dit kan de motivatie om gestopt te blijven verhogen. Het bijhouden van hoeveel je bespaart met het stoppen met roken kan je bijvoorbeeld doen door het maken van een lijstje, maar ook met behulp van verschillende apps. Zo is er de KWIT app, waarin je jouw stopdatum aangeeft en de app uitrekent hoeveel je bespaard hebt sinds je gestopt bent met roken.

Stoppen met roken vergoeding via de zorgverzekeraar

Stoppen met roken, kost dat dan niet veel geld? Sinds 2020 worden reguliere stoppen-met-rokenprogramma’s in de meeste gevallen volledig vergoed vanuit de basisverzekering, zonder dat dit ten koste gaat van het eigen risico. Een bewezen hulpmiddel zoals medicijnen of nicotinevervangers kan in combinatie met coaching één keer per jaar volledig vergoed worden. Stoppen met roken hoeft dus geen geld te kosten!

Wanneer je gebruik maakt van een methode die niet (volledig) vergoed wordt door de zorgverzekeraar, zoals bijvoorbeeld lasertherapie of hypnotherapie, kan je dit geld door te stoppen met roken snel terug verdienen. Wanneer je een pakje per dag rookt, kan dat al binnen een maand! Ook bij gebruik van een alternatieve methode bespaar je dus op de lange termijn veel geld.

Ook geld besparen? Vraag gratis stopadvies aan!

Wil jij graag stoppen met roken? Om geld te besparen, voor jouw omgeving of om jouw gezondheid te verbeteren? Stichting Stop Bewust kan jou hierbij helpen met informatie en advies. Onze telefonische stopadviseurs kunnen al jouw vragen beantwoorden over o.a. de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Samen met de stopadviseur kun je jouw persoonlijke situatie bespreken, om zo te kijken welke manier van stoppen het beste bij jou past. Ook voor het opstellen van een persoonlijk stopplan kan je bij ons vrijblijvend terecht. Dien hieronder een terugbelverzoek in voor informatie en stopadvies.

Ja, geef mij stopadvies!

Categoriën