Te laat voor Stoptober?

Stoptober is inmiddels van start gegaan. Misschien ben je vergeten mee te doen of bedenk je later dat je toch graag had willen stoppen in oktober. Betekent het dat je te laat bent en je nu niet meer mee kan doen? Natuurlijk niet, stoppen kan altijd! In dit blog lees je hoe je alsnog kunt aansluiten bij Stoptober.

Niet te laat

Vooral wanneer je in oktober stopt, ben je niet de enige die op dat moment aan het stoppen is. Zo kun je toch nog meegenieten van het groepsgevoel dat Stoptober speciaal maakt. Hoewel de mijlpalen in de Stoptober App dan misschien niet helemaal kloppen, weet je wel wat je te wachten staat en kun je nog altijd gebruikmaken van de handige tips en informatie.

Wanneer je later stopt dan op 1 oktober kan het ook zijn dat er meer ruimte is bij partijen die je kunnen helpen bij het stoppen zoals coaches, huisartsen of aanbieders van alternatieve stopmethodes.

Hoe pak je het aan?

Hoe pak je het aan wanneer je wilt stoppen na 1 oktober? Als je voorgoed wilt stoppen met roken tijdens oktober, is het verstandig om een plan van aanpak te maken. Welke methode ga je gebruiken en komt daar een hulpmiddel bij kijken?

Methodes

Wanneer je stopt met roken, zijn er een aantal stopmethodes waar je uit kan kiezen. Lees meer over stopmethodes of bel met een van onze stopadviseurs als je erachter wilt komen welke het beste bij jou past.

• Alternatief: Stop met met een methode die niet wetenschappelijk bewezen is maar wel goed kan werken zoals lasertherapie of acupunctuur.
  • Cold turkey: Stop in één keer met roken zonder nicotine vervangers of medicatie.
  • Afbouwen: Bouw de toevoer van nicotine langzaam af door steeds minder sigaretten te roken of met behulp van nicotinevervangers.
  • Coaching: Stop onder begeleiding van een coach en vergroot je slagingskans. Coaching wordt volledig vergoed vanuit het basispakket en kan makkelijk gecombineerd worden met nicotinevervangers of medicijnen.

Hulpmiddelen

Wanneer je een stopmethode hebt gekozen, kun je er vaak ook nog voor kiezen om er een hulpmiddel bij te gebruiken. Neem contact op met een van onze stopadviseurs om meer te leren over het gebruik van eventuele hulpmiddelen.

• Apps: Er zijn verschillende apps die je informatie en steun bieden tijdens het stoppen met roken. Zo houd je bijvoorbeeld makkelijk bij hoeveel je al hebt bespaard door niet te roken.
  • Zelfhulpboeken: Zelfhulpboeken kunnen je inzicht geven in verschillende theorieën en methodes.
  • Medicatie: Er zijn verschillende soorten medicatie die je kunt gebruiken. Let op! Doe dit altijd onder toezicht van een arts of coach en nooit op eigen initiatief.
  • Nicotinevervangers: Nicotinevervangers kunnen je helpen de ontwenningsverschijnselen te verminderen/voorkomen.

Let op! Medicijnen en nicotinevervangers worden alleen vergoed wanneer ze gecombineerd worden met coaching.

Het missen van het begin van Stoptober is geen probleem. Doe alsnog mee. Wil je weten wat de beste aanpak is voor jou? Onze stopadviseurs helpen je graag? Bel 088-5006600 of vul hier een terugbel verzoeken in.