Stoppen met roken en Ontwenningsverschijnselen

Stoppen met roken is helaas niet altijd zonder uitdagingen. Een van de grootste obstakels waar je mee te maken krijgt als je stopt met roken, zijn ontwenningsverschijnselen. Ontwenningsverschijnselen worden ook wel afkickverschijnselen genoemd. Ze kunnen het proces bemoeilijken, maar zijn ook een teken dat je lichaam zich herstelt van de afhankelijkheid van nicotine. In deze blog bespreken we waarom je ontwenningsverschijnselen ervaart, welke symptomen je kunt krijgen, hoe lang ze duren en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Welke kan ik krijgen ontwenningsverschijnselen bij het stoppen met roken?

Veel mensen die stoppen met roken, krijgen last ontwenningsverschijnselen. De ontwenningsverschijnselen kunnen per persoon sterk verschillen. Deze ontwenningsverschijnselen kunnen zijn:

• Gevoel van onrust
  • Chagrijnig en snel geïrriteerd
  • Gespannen
  • Somber
  • Misselijkheid
  • Meer eetlust
  • Geen concentratie
  • Slapeloosheid
  • Hoofdpijn
  • Hoesten
  • Koude rillingen
  • Trillen

Heb je ergens anders last van en twijfel je of dit door het stoppen met roken komt? Neem dan contact met ons op via 088-5006600 of dien een terugbel verzoek in.

Waarom krijg je last van ontwenningsverschijnselen?

In een sigaret zit nicotine, dit zorgt ervoor dat je jezelf fijn voelt. Door regelmatig te roken raakt je lichaam gewend aan nicotine. Je lichaam heeft nu nicotine nodig om normaal te werken. Wanneer je stopt met roken voelt het voor je lichaam als een nicotinetekort waardoor er allerlei ontwenningsverschijnselen ontstaan. Deze ontwenningsverschijnselen treden vooral op in het begin en zullen geleidelijk afnemen.

Hoe lang heb je last van ontwenningsverschijnselen als je stopt met roken?

Na drie weken merken de meeste mensen niet veel meer van de lichamelijke ontwenningsverschijnselen. De meeste stoppers hebben op dag twee of dag drie het meeste last van de ontwenningsverschijnselen. Daarna neemt het vaak per dag af. Na een week is vaak de meeste last voorbij. Het kan wel zo zijn dat je hierna nog moeilijke momenten ervaart, dit komt dan vaak niet meer door de lichamelijke verslaving maar juist door de mentale verslaving.

Let op! Na dag twee of drie kan het ook voorkomen dat er een erg moeilijke dag tussen zit.

Hoe ga je met ontwenningsverschijnselen om?

Ben je bang dat je veel last krijgt van ontwenningsverschijnselen? Geen zorgen, er zijn verschillende manieren om hiermee om te gaan:

• Je kan ervoor kiezen om het net zo lang te verdragen totdat ze zijn verdwenen. Sommige stoppers lukt het op deze manier, maar uit onderzoek blijkt dat het juist vaak ook niet lukt.
  • Overweeg om gebruik te maken van een hulpmiddel dat ontwenningsverschijnselen vermindert/onderdrukt, zoals nicotinevervangers of medicijnen.
  • Bespreek de ontwenningsverschijnselen met een Professionele stoppen-met-rokencoach. Door begeleiding en ondersteuning wordt het stoppen met roken ervaar je minder ontwenningsverschijnselen en is het vaak makkelijker om vol te houden

Wat het beste werkt, verschilt per persoon. Bespreek daarom de opties met een van onze stopadviseurs en kom erachter wat het beste bij jou past! Onze telefonische stopadviseurs kunnen jou helpen met informatie over hulpmiddelen, stopmethodes en de mogelijkheden voor vergoeding door de zorgverzekeraar. Meld je nu aan voor een vrijblijvend en kosteloos stopadviesgesprek.

Ik wil meer info